Daeng Saring @ Daeng Saing adalah salah seorang yang dipercayai berasal daripada keturunan Kerajaan Riau yang telah memasuki kepulauan Borneo melalui Brunei dan dipercayai keturunan beliau kini berada di sekitar Brunei, Sarawak, Sabah dan W.P.Labuan. Sehubungan dengan itu, maka terhasilnya Blog ini bagi bertujuan untuk menjejaki Salasilah Keluarga Daeng Saring @ Saing yang berada di sekitar Borneo dan berkemungkinan juga telah berada di Semenanjung Malaysia, Indonesia, Filipina dan kawasan-kawasan sekitarnya.



Rabu, 18 Mei 2011





Pedang & Tasbih


Pedang dan Tasbih peninggalan Hj. Liman Bin Hj Talib (Keturunan ke-4 Daeng Saring) yang masih tersimpan baik hingga kini.

4 ulasan:

  1. Nak tau maklumat ttg Hozee Gazali...anyonr contact me pls

    BalasPadam
  2. apakah daeng saring ini orang yg sama yg bernama daeng sulong...yg ada kaitan dengan kesultanan awal johor...t kasih...

    BalasPadam
  3. assalamu`alaikum..terlebih dahulu saya memperkenalkan diri saya sebagai joharry bin rujih,beasal dari ranau sabah. adalah diharapkan jika sekiranya dapat tuan empunya blog untuk menceritakan serba sedikit mengenai pedang yang seperti pada gambar pada blog tuan. sebenarnya agak lama saya mencari sejarah tentang pendang ini. diharapkan pihak tuan jika tidak keberatan dan berkeinginan untuk menceritakannya kepada saya. E mail: Washablebrain@gmail.com

    BalasPadam
  4. adakah arwah Haji Liman Bin Haji Talib ni bapa kepada arwah Hjh Panjang, arwah Haji Jaini, Hjh Lianah, Munir dan Japrah?mohon pecerahan..hehehe..

    BalasPadam