Daeng Saring @ Daeng Saing adalah salah seorang yang dipercayai berasal daripada keturunan Kerajaan Riau yang telah memasuki kepulauan Borneo melalui Brunei dan dipercayai keturunan beliau kini berada di sekitar Brunei, Sarawak, Sabah dan W.P.Labuan. Sehubungan dengan itu, maka terhasilnya Blog ini bagi bertujuan untuk menjejaki Salasilah Keluarga Daeng Saring @ Saing yang berada di sekitar Borneo dan berkemungkinan juga telah berada di Semenanjung Malaysia, Indonesia, Filipina dan kawasan-kawasan sekitarnya.



Selasa, 15 Disember 2009

Maklumat Diperlukan

Assalamualaikum wbkt…..
Kepada semua pengunjung yang dihormati, sekiranya para pengunjung mempunyai sebarang artikel/ gambar/ cadangan/ pandangan/ pengumuman/ pemberitahuan berkaitan Salasilah Daeng Saring @ Saieng yang hendak diterbitkan di Blog ini diminta menghantarkan sebarang maklumat tersebut ke email seperti berikut:-

kuciakkuciak@gmail.com

Bagi semua waris keturunan Daeng Saring @ Saieng yang telah menjumpai Blog ini juga sekiranya tidak menjadi keberatan dan dipersetujui untuk dipaparkan di Blog ini amatlah diharapkan supaya dapat menghantarkan Gambar Keluarga masing-masing ke email seperti yang dinyatakan di atas, termasuk juga gambar-gambar bagi keluarga yang telah kembali ke Rahmatullah seperti gambar Ibu, Bapa, Nenek, Datuk, Moyang (lagi lama lagi baik) untuk dimuatkan kedalam Blog ini untuk dikongsi bersama agar kita dan generasi yang akan datang dapat mengenali antara satu sama lain bagi mengeratkan lagi hubungan silaturahhim sesama kita.

Perkara tidak mengenali sesama keluarga ini sering berlaku sejak kebelakangan ini. terutamanya bagi keluarga yang menetap di tempat yang berasingan dan berjauhan antara satu sama lain. Ada juga kekadang berlaku, walaupun tinggal di kawasan yang berdekatan tetapi tidak mengenali keluarga sendiri disebabkan tidak pernah bersua muka. Selain itu, ada juga di antara kita yang hanya tahu akan nama-nama bagi keluarga yang lain, tetapi tidak mengenali akan rupa ataupun individu tersebut, seperti kata orang ‘terlanggar bahu sekalipun tidak mengenali keluarga sendiri’.

Jadi, sekiranya di dalam Blog ini nanti telah ada koleksi ataupun galeri gambar-gambar keluarga ini, sedikit sebanyak ia akan dapat membantu memudahkan kita mengenal di antara sesama kita.

Sekian, Wasalam.

1 ulasan:

  1. Hj Ali Rahman Bin Hj Kahar Bin Hj Lamudin Bin Husin Bin Panglima hjLaut Bin Panglima hj Daeng Sareng(Panglima acheh)..

    haji ali rahman mulah bapaku..💖

    BalasPadam